Χονδροπάθεια Επιγονατίδας

 

 

 

 

 

 

 

 

Χονδροπάθεια Επιγονατίδας

Χονδροπάθεια Επιγονατίδας

Ο χόνδρος της επιγονατίδας αποτελεί το μεγαλύτερο σε πάχος χόνδρο του ανθρώπινου σώματος (5-8mm). Η νόσος απασχολεί κυρίως μεγαλύτερα παιδιά και νέους ενήλικες, από 15 έως 40 ετών, με προτίμηση στο γυναικείο φύλο, σε αναλογία 3 προς 1. Πρόκειται για μία συχνή, επώδυνη πάθηση του γόνατος, η οποία προσβάλει ανθρώπους που καταπονούν τα γόνατα ή/και στους οποίους εντοπίζεται ανατομική βλάβη ή ανωμαλία.

Συμπτώματα

Σε γενικές γραμμές, τα συμπτώματα ξεκινούν μ’ έναν υπόκωφο πόνο γύρω ή/και πίσω από την επιγονατίδα σε υγιείς, ενεργητικούς έφηβους (με προτίμηση στα κορίτσια) . Οι ασθενείς ακούν αρκετά συχνά τριγμούς μέσα στο γόνατο, κυρίως όταν ανεβοκατεβαίνουν σκάλες, πηδάνε ή διπλώνουν το γόνατο (γονατίζουν, κάθονται οκλαδόν, σταυροπόδι, κ.λπ.), ενώ αρκετές φορές ο πόνος αυξάνει με τη συνέχιση ορισμένων δραστηριοτήτων.

Σε περίπτωση όπου ο ασθενής παρουσιάσει πρήξιμο, εξάνθημα, έντονο πόνο, αίσθημα καύσου ή κοκκινίλα γύρω από το γόνατο, θα πρέπει να απευθυνθεί αμέσως σε ειδικό ορθοπαιδικό για την εκτίμηση της κατάστασής του.

Αιτίες

Οι αρθρώσεις του γόνατου «διαχειρίζονται» καθημερινά μεγάλο βάρος και επιβαρύνονται με τριβές. Η ανατομία του γόνατου και της επιγονατίδας, το καθιστά επιρρεπές σε συστροφές και τραβήγματα, δυνάμεις που μπορεί να συμβούν εξαιτίας της κακής ευθυγράμμισης της άρθρωσης, της υπερβολικής χρήσης της από εξαντλητική άσκηση ή/και της ανισορροπίας των μυών.

Θεραπεία

Συνήθως ο πόνος στην επιγονατίδα αντιμετωπίζεται συντηρητικά με επιθέματα πάγου, μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα και φυσικοθεραπεία για ενδυνάμωση και διάταση αλλά και για τη σταθεροποίηση των μυών του ποδιού.

Πρόληψη

Για την αποφυγή του πόνου στο γόνατο:

  • Φοράτε ενδεδειγμένα για την άθληση παπούτσια που να εφαρμόζουν σωστά στο πόδια, σχεδιασμένα ειδικά για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα που επιλέγετε να κάνετε
  • Κάνετε πάντα προθέρμανση για το ζέσταμα και τη διάταση των μυών πριν οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα
  • Αποφεύγετε να κάθεστε οκλαδόν ή γονατιστοί παρατεταμένα
  • Μειώνετε τη διάρκεια και την ένταση –ή αποφεύγετε εντελώς –δραστηριότητες που προκαλούν πόνο στο γόνατο