Συχνές Απορίες

hip

Οι χειρουργικές επεμβάσεις, λιγότερο ή περισσότερο επεμβατικές, γεννούν μία σειρά από ερωτήματα που πρέπει να απαντιούνται με σαφήνεια από τον ορθοπαιδικό χειρουργό για την όσο το δυνατό καλύτερη προετοιμασία του ασθενή αλλά και για τις ρεαλιστικές του προσδοκίες όσον αφορά στο διάστημα της ανάρρωσης και στην αντιμετώπιση του προβλήματος

Πότε επιλέγεται ως θεραπευτική λύση η ολική αρθροπλαστική ισχίου;

Η ολική αρθροπλαστική στο ισχίο πραγματοποιείται για να ανακουφίσει από τον πόνο που προκαλεί η σοβαρή αρθρίτιδα αλλά και για την αντιμετώπιση άλλων προβλημάτων στο ισχίο, όπως τα κατάγματα. Οι περισσότερες επεμβάσεις αυτού του τύπου αφορούν σε ασθενείς άνω των 55 ετών, ωστόσο η αρθροπλαστική μπορεί να εφαρμοστεί και σε νεώτερα άτομα. Ανεξάρτητα από την ηλικία του υποψήφιου για την επέμβαση, ολική αρθροπλαστική σε γενικές γραμμές επιλέγεται όταν:

• Ο έντονος πόνος εμποδίζει τις καθημερινές δραστηριότητες του ασθενή
  • Ο πόνος δεν μπορεί να ελεγχθεί με αντιφλεγμονώδη φάρμακα και βοηθήματα στήριξης
  • Έχει περιοριστεί σημαντικά η κίνηση του ισχίου
  • Έχει διαγνωστεί αρθρίτιδα σε προχωρημένο στάδιο ή άλλο πρόβλημα υγείας

Ποιες είναι οι πιθανές επιπλοκές από την επέμβαση;

Παρόλο που τα ποσοστά επιτυχίας της συγκεκριμένης επέμβασης είναι πολύ υψηλά, ελλοχεύουν ορισμένοι κίνδυνοι. Οι πιο συνηθισμένοι περιλαμβάνουν:

• Θρομβώσεις στα πόδια και τη λεκάνη
  • Λοιμώξεις στο ισχίο
  • Εξαρθρώσεις στο ισχίο

Θα πρέπει όλοι οι ασθενείς να περάσουν από το στάδιο της αποθεραπείας κι αν ναι, η ηλικία σχετίζεται με το χρόνο ανάρρωσης;

Ορισμένοι ασθενείς αναρρώνουν πιο γρήγορα από άλλους. Αυτό εξαρτάται από την ηλικία, από τη γενικότερη κατάσταση της υγείας του ασθενή και από την ανταπόκριση του σώματος στο στάδιο της αποθεραπείας. Ο μέσος χρόνος για πλήρη ανάρρωση προσδιορίζεται στους δύο με τρεις μήνες και ποικίλει ανάλογα τον ασθενή. Η φυσικοθεραπεία ξεκινά όσο ο ασθενής βρίσκεται στο νοσοκομείο και συνεχίζεται με την επιστροφή του στο σπίτι ή σε ειδική μονάδα αποκατάστασης. Η περίοδος της φυσικοθεραπείας ορίζεται στις έξι με οκτώ εβδομάδες από την ημέρα της επέμβασης. Μέχρι την ολοκλήρωση του σταδίου αυτού, οι περισσότεροι ασθενείς θα πρέπει να στηρίζονται σε βοηθήματα (πατερίτσες) και να ασκούνται και μόνοι τους.

Πόσο επιτυχημένη μπορεί να είναι η ολική αρθροπλαστική;

Το ποσοστό επιτυχίας της χειρουργικής μεθόδου είναι αρκετά υψηλό και φτάνει στο 95% των ασθενών που ανακουφίζονται από τον πόνο στο ισχίο. Το υψηλό αυτό ποσοστό επιτυχίας 10 χρόνια μετά την επέμβαση παραμένει στο 90 με 95% και 20 χρονιά μετά, στο 80 με 85%. Στο διάστημα αυτών των ετών, εάν ένα μόσχευμα φθαρεί ή χαλαρώσει, τότε είναι πιθανή μία νέα ολική αρθροπλαστική.

Με την ολική αρθροπλαστική ισχίου μειώνεται το εύρος της κίνησης στο ισχίο;

Το εύρος της κίνησης του ισχίου μετά την ολική αρθροπλαστική αλλά και μετά την παραδοσιακή επεμβατική μέθοδο παραμένει ακριβώς το ίδιο. Άλλωστε, η ολική αρθροπλαστική επιλέγεται τόσο για να ανακουφίσει από τον πόνο όσο και για να ξαναδώσει στους ασθενείς το βέλτιστο επίπεδο λειτουργικότητας. Το στάδιο της αποκατάστασης εξασφαλίζει τη βελτίωση του εύρους την κίνησης και της ενδυνάμωσης των ποδιών και του ισχίου μέσα από εξειδικευμένες ασκήσεις.

Ποιες δραστηριότητες μπορώ να ακολουθήσω μετά την επέμβαση;

Οι περισσότεροι ορθοπαιδικοί χειρουργοί συμβουλεύουν τους ασθενείς να αποφεύγουν δραστηριότητες υψηλής πρόσκρουσης, όπως το τρέξιμο, την αεροβική άσκηση και οποιαδήποτε μορφή άσκησης που ασκεί πίεση στον ισχίο. Το περπάτημα, η ποδηλασία και το γκολφ συγκαταλέγονται ανάμεσα στις δραστηριότητες που επιτρέπονται και συστήνονται μετά την επέμβαση.